Artikler

Her kan du læse de artikler, jeg har skrevet om børn, om hjernen, om traumer og traumeforståelse og om METAsundhed.

Kronik om traumeforståelse

Juni 2017

Det er på tide, at den almindelige traumeforståelse bliver justeret! Vi har de seneste dage i medierne hørt, at børn anbragt i plejefamilier har selvmordstanker eller overvejelser, og at de har mange belastninger med sig

Terapi med spædbørn?

Oktober 2013

Mange vil nok mene, at man først kan lave terapi med børn, når de er gamle nok til at tale og forstå, hvad der kan være sket, og når de bevidst kan huske og dermed også bevidst udtrykke deres følelser omkring traumatiske eller belastende begivenheder.

Påvirker vores tanker og følelser vores helbred?

Liv & Sjæl- April/Maj 2012

Metamedicin forbinder etableret lægevidenskab med komplementær terapi og alternativ terapi. Metamedicin er en effektiv og hurtig analyse metode som synliggør sundhedstilstanden hos mennesker…

Dansk læge går foran: Apparatfejls­modellen forældet

Sund & Hed – Marts 2012

Et af de første danske, traditionelt uddannede læger, der bruger den metamedicinske forståelse, er Gitte Retbøll. Hun mener, at læger bør inddrage metamedicinforståelsen i arbejdet mod at forbedre…

Frugtbart samarbejde med kommunen

Social Rådgiveren – Oktober 2010

En syv måneders pige fik diagnosen på ADHD. Kommunen var parat til at give den rette behandling, og efter et par års støtte var hun symptomfri.

Kan ADHD helbredes?

ADHD – August 2010

Spørgsmålet om, hvorvidt ADHD kan helbredes, kan ikke besvares klart med ja eller nej, men der er eksempler på, at børn efter en periode med behandlingsmæssig indsats ikke længere…

Kunsten at udvikle en social hjerne

014 Pædagogisk tidsskrift – Maj 2010

Hvis du har viden om hjernens funktioner i opvæksten, kan du i mange tilføælde tænke “bag om” barnets adfærd og forstå, hvad der er grundlaget for den opførsel, du ser.

Børn med sociale indlærings­vanskeligheder

December 2000

Der tales i disse år meget om børns sociale kompetence – og om de børn, der mangler færdigheder på dette område. I skoler og institutioner er der meget opmærksomhed på de børn, der har mange konflikter med…

Urolige børn behøver ikke være uopdragne

Folkeskolen.dk – December 2000

Han er urolig i klassen og får tit skældud, men det preller af på ham, og den onde cirkel er i gang. For mange elever bliver skældt ud alt for længe, inden lærerne begynder at se på, hvorfor børnene ikke forstår budskabet.